0651799986 office@markking.nl

Het start allemaal met The Why

Bij het ontwikkelen van de online strategie voor onze klanten maken wij graag gebruik van de Golden Circle van Simon Sinek, een marketinggoeroe uit Engeland. Zijn model wordt door velen gebruikt. Wie anders dan Sinek zelf kan uitleggen waarom dit model zo handig is, hoe je het kan toepassen en wat je er als bedrijf of organisatie aan hebt.

Simon Sinek legt uit wat hij bedoelt met de Golden Circle (video)

Grafische weergave van de Golden Circle

Zo maak je de Golden Circle voor jouw bedrijf of organisatie

Hoe formuleer je nu de WHY, HOW en WHAT van jouw bedrijf of organisatie? Eigenlijk is dat best simpel. Door jezelf de juiste vragen te stellen. “Veel bedrijven denken van het meest concrete (the What) naar het meest abstracte (The Why); van buiten naar binnen. Degene die weten te inspireren en anderen in beweging krijgen, doen dit andersom; van binnen naar buiten.” – Simon Sinek –

Vragen voor the why, het waarom zijn:

  1. Waar geloven wij als bedrijf in?
  2. Wat zijn onze overtuigingen?
  3. Wat zijn onze drijfveren?
  4. Waarom komen wij elke ochtend ons bed uit en waarom is dat belangrijk voor anderen?
  5. Waar worden wij als bedrijf gelukkig van?

Vragen voor the how, de hoe zijn:

  1. Hoe verkopen wij producten en diensten?
  2. Wat is onze USP, Unique Selling Point?
  3. Wat is ons onderscheidend vermogen ten opzichte van de concurrentie?
  4. Op welke manier doen wij het anders of beter dan de concurrentie?
  5. Wat maakt ons uniek?

Vragen voor the what, het wat zijn:

  1. Wat voor diensten of producten verkopen wij?
“Je WAAROM is dat waar je in gelooft. Het HOE zijn de acties die je onderneemt om dat waar je in gelooft te bewerkstelligen. Tenslotte zijn de WAT de resultaten van die acties.”

– Mark King –

Voorbeelden van de Golden Circle

De Golden Circle van Simon Sinek voor het merk Apple

The Why Everything we do, we believe in challenging the status quo. We believe in thinking differently. (Answer on the question: Ultimately, WHY are we innovating?)

The How The way we challenge the status quo is by making our products beautifully designed, simple to use and user-friendly. (Answer on the question: HOW will we bring purpose to life trough innovation?)

The What And we happen to make great watches*. Want to buy one? (Answer on the question: WHAT will we over the symbolises our purpose?)

* In case of the Apple Watch, but als the Apple iPhone, iPad etc.

 

De Golden Circle van Simon Sinek voor het merk HEMA

The Why Een gemakkelijker en leuker bestaan moet bereikbaar zijn voor alle bevolkingsgroepen.

The How Normale producten bijzonder maken met eigen design.

The What Alledaagse producten.

De Golden Circle van Simon Sinek voor het merk IKEA

The Why Het dagelijks leven van zoveel mogelijk mensen verbeteren.

The How Belangstelling tonen in hoe mensen dagelijks leven en wonen.

The What Goed ontworpen functionele meubels & decoratie voor een zo laag mogelijke prijs zodat zoveel mogelijk mensen ze kunnen aanschaffen.

De Golden Circle van Simon Sinek voor het merk Texels Bier

The Why Wij (Texels) geloven in de unieke eigenschappen van het eiland Texel en zijn ervan overtuigd dat deze eigenschappen – van het grootste waddeneiland van Nederland – waarde toevoegt aan en verschil maakt in dat wat er al is op het vaste land.

The How Door alleen gebruik te maken van pure Texelse ingrediënten en door de duinen gefilterd water. We passen een ambachtelijke bereidingswijze – brouwproces – toe.

The What Wij maken heerlijke ambachtelijk gebrouwen bieren. Ons gevarieerde aanbod laat je proeven wat Texel in huis heeft.