0651799986 office@markking.nl

Wat een inzichten op de tweede dag van de Webwinkel Vakdagen in de Jaarbeurs in Utrecht vandaag.

Sleutelwoorden van alle lezingen die ik heb gevolgd de afgelopen dagen: voice, loyaliteit, relevantie, conversie en het belang van een DMP, dat staat voor Data Management Platform. Daarover straks meer.

Content Creation for the New Generation

Ik trapte af met een lezing over content creatie voor de nieuwe generatie. Op zich interessant, maar weinig handvatten waar je direct wat mee kon. Het onderdeel Voice Search kwam er (natuurlijk) ook aan te pas. Tim van der Wiel (GoSpooky en Speaky.AI) vertelde dat hij en z’n team bezig zijn om bepaalde soort stemmen aan persona’s te koppelen.

Bij Voice search geldt: Brand is King. Dus zoeken op ‘sneakers’ volstaat niet. ‘Nike sneakers’ als search-command daarentegen, geeft wel het gewenste resultaat. Wat het verschil met normaal zoeken is, is mij nog even een raadsel.

Wed niet op 1 paard als je een webshop hebt

Het webshopmodel is dood, dit is het verdienmodel van het komende decennia was de volgende lezing waar ik ben aangeschoven. Wat het verdienmodel van het komende decennia volgens spreker Marco Coninx is: Amazone!

Hij noemt de komst van Amazone naar Europa een grote bedreiging voor webwinkels, maar aan de andere kant een ultieme kans. Mits je op tijd bent.

Volgens het economisch bureau van ING wordt de webwinkelmarkt in 2025 gedomineerd door een, hooguit twee spelers; Amazone, Alibaba of Bol.com. Verwachting is dat tegen 2025 30% tot 40% van alle online verkopen via die platformen gaan. Advies; wees op tijd, begin er zo snel mogelijk aan en gok niet op 1 paard (je eigen webshop).

ING

En dan van zaal 5 naar 8 (schuin oversteken, inmiddels wist ik de weg ;-)).

Data Management Platform zorgt voor relevantie

Een lezing over Personalisatie 2.0. Data gedreven Personalisatie via e-mail, website en display advertising. Dit alles aan de hand van een case van weekendjeweg.nl en data management platform-leverancier Shopping Minds.

Leonard Blommendaal van laatstgenoemde bedrijf maakte aantoonbaar dat door middel van (verregaande) personalisering in e-mailings (denk aan een variabel blok waar dan juist jouw favoriete vakantiebestemming wordt getoond), website en display advertising betere resultaten worden geboekt en dus ook meer omzet.

Ook vertelde hij dat betrouwbare profielen pas opgebouwd kunnen worden bij meer dan 50.000 unieke bezoekers op een pagina. Voor veel aanwezigen dus niet aan orde. Toch wel. Maar dan moet je wel rekening houden met ietsje minder betrouwbare profielen, maar altijd beter dan dat je met een schot hagel schiet.

Overigens is het data management platform ook uitstekend geschikt voor publishers. De Persgroep maakt daar gebruik van. Op basis van eerder getoond surfgedrag en/of door jou aangegeven interessegebieden, krijg je dan net dat nieuws wat jou meer interesseert als eerste in de rij te zien, en dan pas de rest.

Geef je online marketing wat meer Fonq

Dan eindelijk een keer naar de Keynote-zaal. Spreker was de nieuwe CEO van Fonq, Antoine Brouwer. Onderwerp: Ontdekking en Inspiratie: de volgende fase van E-commerce. Een gelikte presentatie, waarbij ze zijn afgestapt van een traditioneel menu naar een menu opgebouwd uit interessegebieden.

Open source VR-catalogus

Daarnaast willen ze een VR-catalogus gaan opbouwen. Omdat dit een kostbare aangelegenheid is (aparte en tijdrovende techniek) wil Brouwer met z’n team een soort open source project opzetten en andere fabrikanten laten participeren. “Zo dragen we allemaal een steentje bij en bieden wij onze klanten een geweldig nieuwe ervaring”, aldus de Fonq CEO.

Met de lezing van Marco Coninx in het achterhoofd (het webshopmodel is dood, dit is het verdienmodel van de komende decennia) is het misschien een idee voor Fonq om ook op Amazone en eventueel andere marketplaces actief te zijn?

Thomas Siahaya

Overigens kwam voor mij niet goed naar boven wat nu de volgende fase van e-commerce volgens Brouwer is. Misschien heb ik het gemist. Was jij er bij, laat dan even een comment achter als je dit kan aanvullen.

Betere conversie door usability onderzoek

Het werd maar weer even herhaald. Usability is niet gelijk aan User Experience. Dat werd benadrukt tijdens de lezing over het verbeteren van de conversie en UX dankzij usability onderzoek. Danny Loeffen van ISMeCompagny kwam met een heleboel waardevolle inzichten en liet voorbeelden en een handig stappenplan zien.

Formulieren bijvoorbeeld. Het kan allemaal vaak veel simpeler. Kijk maar eens goed naar de afbeelding hieronder. Zoals zo vaak gezegd; verplaats je in je klant/bezoeker. Hoe kan je zijn leven zo fijn mogelijk maken!

Klantretentie en klantloyaliteit in de praktijk

Daar ging de lezing van Sander Ligthart van Josh V, een merk dat zich richt op de ambitieuze vrouw. Ligthart is E-commerce en Digital Marketing Manager. Wat duidelijk naar voren kwam, is dat je je huidige klanten moet koesteren, pamperen, verwennen.

Feitjes:

  • het vinden van een nieuwe klant is 5 x zo duur dan het behouden van een bestaande klant.
  • De succesrate bij verkopen aan een bestaande klant ligt tussen de 60 en 70%. Bij een prospect … 5%. Het is maar dat je dat weet.

Door middel van analyse moet je achterhalen wie jouw meest loyale klanten zijn. En staar je niet blind op bijvoorbeeld de totale orderwaarde over een bepaalde periode. Misschien is meer dan de helft retour gegaan. Hoe loyaal is die klant dan?

Ook benoemde Ligthart het Laaghangend fruit dat je makkelijk kunt plukken d.m.v. Marketing Automation. Altijd leuk om op je verjaardag (of juist een paar dagen daarna ;-)) een cadeautje te krijgen. In de vorm van een cadeaubon of een kortingspercentage bij de eerst volgende bestelling.

Je ziet het steeds meer

Ook zijn ze bij Josh V bezig met een loyaliteitsprogramma. Blijf je Josh V trouw, dan wordt je beloond. Breng jij een nieuwe klant aan? Dan word je ook beloond … Alles voor de loyaliteit van de klant. Klant is koning en ambassadeur van jouw merk! Stuk voor stuk middelen voor een waardevolle klantretentie.

Laatste krachten

Nu moet ik zeggen dat aan het einde van beursdag twee je het wel een beetje gehad hebt. Reeds 15 lezingen achter de kiezen, waarvan er een tenenkrommend slecht was, maar toch nog alle moed verzameld voor de allerlaatste om 16:15 uur in zaal 5. En dat was zeker meer dan de moeite waard! O ja, bij nagenoeg alle lezingen was er sprake van een wachtrij van tientallen meters lang. Deze rij waar ik in stond was wel 30 meter! En toch zat ik vooraan 😉

Euroteken? Dat doet pijn in de hersenen

Die laatste sessie over Neuromarketing was ook weer verdomd interessant.

  • Van-voor prijzen … juist de van-prijs groter weergeven dan de voor-prijs. Kijk maar eens bij Coolblue 😉
  • Als je vliegreizen gaat vergelijken dan duurt het altijd zo lang voordat je een opsomming krijgt. Kan dat niet sneller? Ja! Maar dat doen we niet omdat jij dan denkt dat we hard aan het werk zijn voor jou.
  • Geen euro-teken voor de prijs van een product. Uit onderzoek blijkt dat het Euro-teken pijn aan de hersenen doet en de kooplust doet afnemen.

Zomaar even een aantal tips dat Neuromarketeer & Persuassion Artist Tim Zuidgeest van SST over de bomvolle zaal uitstortte.

Kleine aanpassingen zoals hierboven kunnen grote effecten hebben op de conversie. En wie wil dit nu niet?!

Een van die aanpassingen was het veranderen van de kleur van een foutmelding die je krijgt als je iets vergeet in te vullen of op een niet gewenste manier.

Rode pennenstreek voelt niet fijn

Programmeurs denken vaak, volgens Zuidgeest, dat als iets fout is, dat-dat-dan duidelijk gemaakt moet worden met rode letters. Denk aan een pennenstreek vroeger in je schrift op school. Dat schrikt dus mensen af. En ze stoppen met het invullen.

Door het veranderen van de foutmelding in bijvoorbeeld oranje wordt het allemaal een stuk vriendelijker. Mensen gaan door met invullen en doen die aanvraag/aankoop. Had het desbetreffende bedrijf dat niet gedaan, dan hadden ze ruim 30K aan omzet misgelopen ….

De druk opvoeren

De voorbeelden die hij liet zien op Booking.com en CoolBlue zorgden voor heel wat ohhhs en ahhhs in de zaal. Eerstgenoemde doet het natuurlijk heel goed om te laten zien hoeveel mensen op dat moment hetzelfde appartement met zwembad en jacuzzi aan het bekijken zijn en hoeveel er nog maar over zijn.

Snel reserveren, anders vissen we achter het net!

En op Coolblue.nl? … ik zie geen euro-tekens 😉 De rest van de zaal wel!

Conclusie

De Webwinkel Vakdagen zijn voor mij en ik weet zeker, duizenden anderen zeer waardevol geweest. Ben je serieus bezig met e-commercemarketing, online marketing in het algemeen dan waren hal 7 en 8 in de Jaarbeurs Utrecht de afgelopen twee dagen the place to be. Tot volgend jaar dus!

Mocht je nog aanvulling/opmerkingen hebben, je kunt ze kwijt in de comments.

Groet, Thomas Siahaya

Ps. Ik heb natuurlijk niet alle lezingen kunnen volgen. Dus mocht jij ergens bij zijn geweest en je learnings willen delen; stuur mij een e-mail (thomas@markking.nl) of laat een comment achter!